T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ERZİNCAN / MERKEZ - Şehit Ahmet Aytekin Ortaokulu

Faaliyetler

Mrt

Mangalanın (Türk Mankalası) Genel Özellikleri ve Kuralları

 

Türk Mankalası (Mangala) oyunu 4 temel kural çerçevesinde şekillenmiş bir oyundur. Oyunu amatör olarak oynamak için bu dört temel kuralı bilmek yeterlidir fakat turnuvalarda oynayabilmek için tüm kuralların bilinerek uygulanması çok önemlidir. 

Öncelikle 4 temel kurala değineceğiz ve sonrasında turnuvalarda uyulması geken kurallarında yer aldığı bölüme geçeceğiz. 

1. Hamle yapan oyuncu elindeki son taşı hazinesine bırakırsa bir kez daha oynama hakkına sahip olur. 

2. Hamle yapan oyuncu elindeki son taşı rakip kuyuya bırakır ve bu kuyudaki taş sayısı çift sayı olursa (2, 4, 6, 8, 10, 12) bu kuyudaki taşları alarak kendi hazinesine taşır ve hamle sırası rakibine geçer. 

3. Hamle yapan oyuncu elindeki son taşı kendi boş kuyusuna bırakır ve bu kuyunun karşısındaki rakip kuyuda taş var ise hem rakip kuyudaki hem kendi kuyusundaki taşı alarak hazinesine taşır, hamle sırası rakip oyuncuya geçer. 

4. Kuyusundaki taşları ilk biten oyuncu rakibin kuyusundaki taşları hazinesine taşır.

Mrt

Bilişim teknolojisi, bilginin toplanmasında, işlenmesinde, depolanmasında, ağlar aracılığıyla bir yerden bir yere iletilip kullanıcıların hizmetine sunulmasında kullanılan iletişim ve bilgisayarlar dâhil bütün teknolojileri kapsayan teknolojilerdir.

Bilişim teknolojisi iletişim ve bilgisayar sistemleriyle bağlanabilen bilgi hizmetlerinin tamamı için kullanılan bir kavramdır. Yani bu kavramı sadece bilgisayar donanım ve yazılımlarıyla sınırlı tutamayız. Bilişim teknolojisinin 4 temel kategorisi bulunmaktadır:


1. Yazılım 
2. Hizmetler 
3. Donanım 
4. Ekipmanlar 

Bilişim teknolojileri devrimsel nitelikli değişimlere neden olmaktadırlar. Bu teknolojiler, ülkelerin birinci veya uçunu sınıf olmalarım belirleyecek kadar büyük bir öneme sahiptirler. Bilişim teknolojileri vasıtasıyla bilgiler istenilen noktalara geleneksel yollardan milyonlarla ifade edilebilecek bir oranda daha hızlı ulaştırılabilmektedir. Bilişim toplumunun yolunun açılması ve gerçekleşmesi, "içerik" (bilgi) ve ´´teknoloji"nin (bilgi teknolojisi) bütünleşmesiyle sağlanacaktır. Bilişim teknolojisinin altyapısı bilgisayar ve diğer iletişim araçlarına dayanır ancak bu teknolojide insani unsuru yok sayılamaz. Bu teknolojiyi yarısı donanım, yarısı yazılımdan oluşan bir elmaya benzetirsek; insanı da bu elmanın oluşumunu sağlayan özsuya benzetebiliriz. Zira donanımın da yazılımın da geliştirilmesi insanın yaratıcılığına ihtiyaç duymaktadır. Bu teknolojiler esasen insan aklının yansımasından başka bir şey değildirler. Bilişim teknolojisi, yaşamımızın her alanında her türlü işimizin yapılmasında bize yardımcı olmakla beraber bizi birçok angaryadan da kurtarmaktadır. Yani bize özümüze daha fazla zaman ayırma ve yoğunlaşma imkânı ermektedir. Buna imkân bulmuş insan zekâsının daha neler başarabileceğini hayal etmek bile gerçekten zordur. Bilişim teknolojisi diğer bütün disiplinler ile ilgidir ve bunun neticesi olarak çok farklı biçimlerde uygulanarak bize sınırsız bir etki ve gelişme olanağı sunuyor. Bilişim teknolojileri, bilişim toplumunun hammaddesi olan bilgiye istenildiği zaman ve mekânda hızlı bir şekilde ulaşılmasını sağlar. Bununla da yetinmeyip sürekli olarak yeni bilgilerin üretilmesine aracılık ederler. Bu teknolojilerle birlikte toplum yeniden şekillendirilmektedir. Tarım toplumunda dönüşümün motoru saban, sanayi toplumunda buhar makinesi, bilişim toplumunda ise bilgisayardır. Bilgi akış hızının artması beraberinde, bilim, teknoloji ve üretim üçgenin çevrimim hızlandırmaktadır. Bilişim teknolojileri yeni ekonomik yapının dinamiğini oluşturmaktadır.

 

Bilişim teknolojileri ekonomik yapı üzerindeki büyük bir dönüşüm başlatmıştır. Öncelikle, ekonomik faaliyetlerin küreselleşmesine olanak tanımışlardır. Bu teknolojilere yapılacak yatırımlar ulusal ölçekli ekonomilerin büyüme oranlarını ve diğer bütün sektörlerini etkiler. Firmaların iç verimlilik oranlarını yukarı trende sokarken, dış çevreleriyle de ilişkilerinde yeni mekanizmalar içine girmelerine neden olmaktadırlar. Böylece iç ve dış süreç ayrımları ortadan kalkmaya yüz tutmaktadır. Firmalar, bilişim teknolojileriyle sağladıkları esneklikle maliyetlerini düşürmekte ve küresel ölçekli rekabetlere girişebilmektedirler. Etkilerine baktığımızda iletişim, bilişim ve genel yayıncılık alanlarında meydana getirdiği "yakınsama"dır. Yakınsama, kişisel bilgisayarın, iletişimin ve televizyonun erişilebilir bir kullanıcı tecrübesinde birleştirilmesidir. Internet üzerinden TV-radyo yayını, TV birimlerine getirilen Internet servisleri, gezgin telefonlar, elektronik posta gibi uygulamalar örnek olarak gösterilebilir. İşletmelerde bilişim teknolojilerinin ne zaman ve ne düzeyde etkin olduklarını aşağıdaki şekilde görülmektedir: R.L. Nolan tarafından geliştirilen aşamalar teorisi bize bilişim teknolojilerinin zaman içerisinde kullanılma eğilimlerim göstermektedir. Buna göre 1960´iı yıllardan geleceğe uzanan dönemde bilişim teknolojilerinin üç ayrı evresi olmuştur. Sırasıyla, "veri işleme dönemi", "mikro dönem" ve "ağ dönemi". Veri işleme dönemi, ana bilgisayarları destekleyen endüstri ürünlerince şekillenmiştir. Mikro dönem ise bilişim teknolojilerinin sahne aldığı bir dönem olarak da ifade edilebilir. Bu dönemde bilişim teknolojilerinin çalışanlarca kullanımı amaçlanmıştır ve nihayet ağ dönemi de, bilgisayar ağlama olan ihtiyacın bir ifadesidir. Bu dönemde işlerin ağ şeklinde örgütlenmesi zaruret halim almıştır. Böylece örgütler arası çeşitli ağ yapıları oluşmuştur. Geniş Alan Ağları olarak bilinen Wide Area Network (WAN) ve Bölgesel Alan Ağları diye bilinen Local Area Network (LAN) oldukça yaygınlık kazanmıştır. Bu teknolojik gelişime dayalı ayrım aynı zamanda sanayi ekonomist, geçiş ekonomisi ve bilgi ekonomist olmak üzere üç ayrı ekonomik evreyi de ifade etmektedir. 1975–1980 dönemi "yaratıcı yapısal değişme dönemi" ve 1995’ten 2010’lu yıllara uzanan dönem de "dönüşümsel işletme dönemi" olarak değerlendirilmektedir. 

Başlıca Bilişim Teknolojileri 
Bilişim teknolojilerinin ortaya çıkmasının ve gelişmesinin dayandığı temeller vardır. Bunlar; 
Kuantum mekaniğinin 
Enformasyon kuramının 
Moleküler biyolojinin 
Oşinografinin 
Ekolojinin 
Uzay bilimlerinin oluşturduğu bütüne dayanmaktadır. 
Bilişim teknolojilerini sadece bilgisayarlarla sınırlamak mümkün değildir. Çok daha geniş bir yelpazeyi kapsayan başlıca bilişim teknolojilerim şöyle sıralayabiliriz: 
• Firma ve bürolarda kullanılan bilgi işlem ve hesap makineleri 
• İzole edilmiş metal ve kablo mamulleri 
• Elektronik supap ve tüp mamuller ile diğer elektronik parçalar 
• Televizyon ve radyo vericileri ile ilgili ürünler, telefon ve telgraf hat cihazları 
• Televizyon ve radyo alıcıları mamulleri, ses ve video kayıt cihazları, teksir cihazları ve yardımcı ürünler 
• Endüstriyel süreç araçları dışında, ölçme, kontrol, test, rota saptama vb. amaçlarla kullanılan araç ve cihazların mamulleri 
• Endüstriyel süreç kontrol araçlarıyla ilgili mamuller, bilişim teknolojileriyle ilgili hizmetler 
• Makine ve ekipmanların toptan satışı ve tedariki 
• Bilgisayar dâhil, işyeri makine ve bilgi işlem ekipmanlarının kiralanması 
• Telekomünikasyon 
• Bilgisayar ve ilgili hizmetler

Mrt

Equilibrio oyunu 5 yaş ve üstü çocuklar için dikkat, görsel algı, ince motor, problem çözme, plan yapma, uzamsal düşünme ve inşaa becerilerini geliştiren tek kişilik bir akıl oyunudur.

Equilibrio oyun seti 18 adet geometrik parça ve 60 sayfalık bir kitapçık içerir. Zorluk seviyeleri farklı 60 görevden ilk 20 görev anaokulu , 20’dan 40’a kadar olan görevler ilköğretim, 40 dan 60’a kadar olanlar ise ortaöğretim ve yetişkinler içindir.

Oyunun amacı kitapçıkta gördüğümüz modelleri Equilibrio parçaları ile dikey olarak inşaa etmektir.

Equilibrio Nasıl Oynanır

·Kitapçıktan bir görev seçilir.

·Her görevde kitapçığın sol alt köşesinde o görevde hangi geometrik parçalardan kaç adet kullanmamız gerektiği belirtilmiştir.

·Belirtilen bu parçaları dikeyde yerleştirilerek seçilen görevdeki model yapılmaya çalışılır.

·Yarışma şeklinde oynanıyorsa süresiz ya da belirli bir süre tutularak da oynanabilir. Yarışma boyunca oyuncular modeli ilk ve doğru şekilde yapmaya çalışırlar.

Equilibrio geometrik şekiller, yön, mesafe, denge ve ağırlık merkezi kavramlarının öğrenilmesini destekler.

Deneme yanılma yöntemi ile problem çözme, farklı çözüm yolları bulmaya çalışma, olaylara farklı bakış açıları ile bakma olanağı sağlarken; devrilen parçalar ile modeli tekrar yaparak sabretmeyi öğrenme artacak ve konsantrasyon süreleri uzayacaktır.

Mrt

Pentago oyunu 8 yaş ve üzeri 2 kişi arasında oynanabilen strateji ve zeka oyunudur. Amaç yatay, dikey veya çapraz kendi renginizdeki 5 bilyeyi yan yana getirebilmektir.

Pentago oyunu özel bir oyun tahtası üzerinde oynanmaktadır.

18 beyaz ve 18 siyah taş ile oynanır.

Oyun tahtası 360 derece döndürülebilen 4 bölmeden oluşmaktadır. Pentago oyununu farklı kılan ve oyunu eğlenceli hale getiren bu bölmelerdir.

Kura ile oyuna kimin hangi renkle başlayacağı seçilir. Oyuna başlayan kişi herhangi bir bloğa misketi koyar ve 4 bloktan birini saat yönüne veya saat tersine 90 derece çevirir. 180 derece çevirmek yasaktır.  Sıradaki oyuncuda hamlesini yapar oyuna aynı şekilde devam eder. Her top koyulduktan sonra blok çevirmek zorunludur.

Bütün taşlar oynandıktan sonra bir sırada aynı renkten 5 misket yoksa berabere biter. Oyuncu bloğu çevirdiğinde bir sırada 5 oluyor ve aynı anda rakibin misketide bir sırada 5 oluyorsa oyun yine berabere biter. Misketi yerleştiren kişi sırayı 5 e tamamlıyorsa blok çevirmek zorunda değildir oyunun galibi sayılır.

Günümüzde dünyanın bir çok ülkesinde çocukların zihinsel becerilerinin gelişmesi için oynanmaktadır. 

Oyunun kuralları çok basit ve kolay gibi görünmekle birlikte hiç de öyle değildir.

Çünkü oyundaki bölmeleri döndürdüğünüz zaman oyunun şekli ve misketlerin sırası değişecektir.

O nedenle önceden strateji oluşturarak ileri hamleleri düşünüp oynamak gerekecektir.